29 december 2006

Tänd oss till seger, mot seger oss led!Branschen har fortfarande noja!


Det har hänt en hel del sedan den klassiska affischen här intill skapades. Naturligtvis var den ironisk, men den inspirerade mig till att ladda ned ännu fler låtar. Alla lagliga, förstås.

Idag har situationen blivit betydligt bättre, men det görs fortfarande lama försök att stävja kopiering av både filmer och skivor.

Jag tycker personligen inte det är så roligt att ladda hem en massa dåliga filmer med halvtaskig kvalitet, för att sedan behöva ladda hem undertexter översatta av en glad amatör. Jag lägger hellre några kronor på att hyra en film med bra kvalitet för att bara behöva stoppa in den i dvd-spelaren, välja undertexter (professionellt översatta) och köra.

Men det är klart; varningstexterna om att Antipiratbyrån och filmbolagen kommer och lemlästar en, lägger förbannelse över ens familj och bränner alla ens vänstersockor om man så mycket som tänker på att låna ut en film till grannen - de kan jag vara utan.

För övrigt är det mycket talande att Antipiratbyrån har en .com-adress (antipiratbyran.com), med tanke på att det är just kommersiella krafter de värnar. Ingenting annat.

2 kommentarer:

Diana Chavlah sa...

Sverker skrev;
Jag lägger hellre några kronor på att hyra en film med bra kvalitet för att bara behöva stoppa in den i dvd-spelaren, välja undertexter (professionellt översatta) och köra.
*****
Jag tror de flesta håller med dig, problemet idag är bara att det faktiskt är väldigt omständigt att gå till affären, hyra en DVD, lämna tillbaka den osv. Jag ser hellre att man har en betaltjänst,rimligare än de 49 kr/film, där man kan ladda ner filmer som kan utnyttjas på nätet. Så slipper man stressa för att se en avslappnande film...

RE sa...

Tja, varför inte prova xxxxxx.se (*Sverker reklamcensur*)? ;)
Jag jobbar på ett företag som tar fram tjänster där du kan både köpa film och hyra, via Internet. Problemet är såklart 1) Utbud, 2) Tjänsten och 3) Pris (i den ordningen enl mig).
1 + 3 bestämmer filmbolagen till 100%, tyvärr. Vi FÅR inte sälja filmerna billigare. Och filmbolagen VILL inte vara med. (samma visa som när VHS kom till gemena man, sent ska synadren vakna...).
Punkt 2 kan vi däremot utforma lite hur vi vill, MEN den stora nackdelen här är att bolagen fortfarande bestämmer vilken typ det ska var. DRM ála MS (= Windows+Media Player)... Men det kommer utan att tvekan att lossna, och då...en laglig PirateBay, med samma utbud, bättre service, och snabbare uppkoppling (och bättre sökmöjligheter!)! :-)