14 december 2006

I am the dj, I am what I play

Spela, spela, varje fredag, och så varje jul


På fredag ska jag vara dj på personalfest på ett av mina tidigare jobb. Det har jag fått vara på jul- och sommarfesterna de senaste åren.

Det är ett utmärkt tillfälle att få träffa sina gamla kollegor (de är kanske de bästa kollegorna jag haft) och dessutom få spela lite bra musik som folk dansar till. Men jag dansar inte själv. Om jag inte fått i mig ett antal öl och det spelas glad hårdrock, förstås.

Men eftersom jag spelat där två gånger per år, så har de snart hört alla låtar jag tänkt spela. Det ska ju vara varierat stilmässigt, men ändå dansant.

Reggae har jag lite för lite av, och det är också svårt att spela, eftersom folk bara känner till Bob Marley. Och "Sweat (A La La La La Long)" med Inner Circle, och den vägrar jag att spela.

70- och 80-talsdisco har jag ganska väl täckt. 90-talet är det värre med, eftersom dansmusiken blev jättetråkig och det finns ganska få låtar som folk kommer ihåg. Det är den lite tuffare musiken som Nirvana och Rage Against The Machine som folk kommer ihåg. Och det dansar inte de äldre till.

När det gäller 50- och 60-talslåtar frågas det efter dem varje gång, men det är nästan ingen som dansar till dem. Hopplöst, eller hur?

Just nu gäller för övrigt låten "Nowhere" med irländska Therapy?

Inga kommentarer: