7 december 2006

Det är inte snön som fallerDet borde väl bli snö nån gång i år. Eller var den där historien i månadsskiftet oktober/november då tåg ställdes in och bilar blev stående i hela Stockholm en engångsföreteelse? Ja, visst vore det bra om stillastående bilar mitt ute på vägen vore en tillfällighet. Jag menar istället att det vore lite bättre om det fanns snö nu när vi närmar oss jul.

Men ni får hålla med om att det är ironiskt att bilisterna, som är några av de värsta bidragarna till växthuseffekten, också i hög grad var de som blev stående. Som man bäddar får man ligga, heter det ju.

Väderprognosen här intill har jag tagit från min mac. Det är inte överdrivet glädjande läsning, måste jag säga. Det måste ju hända något. Bilismen är sedan länge tagen ur kategorin "privatsak". Antalet körda kilometer måste minska. Nu. Sen om det heter biltullar, höjda bensinskatter, fri kollektivtrafik eller någon annan genial idé vet jag inte. Men det måste minska nu. Och det gör man definitivt inte genom att generellt underlätta för bilismen, såsom att öka antalet vägar.

På tal om enkla insatser som gör stora förbättringar ska jag redan före årsskiftet skaffa grön el. Det blir säkert några kronor dyrare, men det har vi råd med. Det har nästan alla.

Inga kommentarer: