18 december 2006

I want to ride it where I likeCyklister trafikfara - för sig själva eller andra?


Jag har med förskräckelse sett hur en massa cyklister kört på trottoaren båda sidorna av gatan utanför vårt hus. Gatan är kraftigt trafikerad och det är fullt förståeligt att cyklisterna inte vill röra sig i rusningstrafiken, så oskyddade de är. Oavsett om de har hjälm eller ej.

En liten gatstump på vägen till stationen varifrån jag tar tåget på morgonen är dock nästan inte alls trafikerad av bilar. Det beror till stor del på att det är enkelriktat där precis bredvid ett bygge. Och där kör inga cyklister på trottoaren.

Det är fel att cykla på trottoaren, och jag gör det inte. Jag leder hellre cykeln om jag inte vill cykla i trafiken. Men många känner sig uppenbarligen alltför stressade för att gå ett kvarter där det är som värst.

Visst kan man sätta åt cyklisterna hårdare, men den bästa lösningen är att se till att det inte är så mycket bilar där. Se till att genomfartstrafik leds på större vägar - inte precis utanför bostadshus mitt inne i stan.

Inga kommentarer: