6 januari 2007

I read the news today, oh boyReklam? Nä. Samhällsinformation? Ja. VA???


Fick en tocken däringa "lokal gratistidning" i brevlådan igår. En sån som har en viss lokal prägel men det finns en central redaktion för flera orter och några reportage trycks i alla lokala utgåvor av tidningen. Mycket ekonomiskt sinnat.

Det som förvånar mig är att jag fick den i lådan. Jag har nämligen tackat nej till reklam, vilket också står på ytterdörren. Jag ringde redaktionen och de berättade att tidningen gick under rubriken "samhällsinformation" när den delades ut. Jag frågade vem som bestämt det, men det enda svar jag fick var att "det är i alla fall inte vi". Hur jag skulle göra för att slippa den överhuvudtaget, visste hon dock inte alls.

Naturligtvis har ägaren till denna gratistidning tagit reda på hur mycket man ska göra i journalistisk anda för att slippa stämpeln reklam och komma in även hos oss som inte tar emot skräp i onödan. Men varför talar man inte klarspråk från början? Eftersom det verkligen inte är samhällsinformation, så kan man skapa den nya etiketten "gratistidning" och så kan folk få bestämma om de vill ha sådana eller ej. Tänk så mycket skog vi skulle spara. Och irritation.

1 kommentar:

Lotta sa...

Hörru Sverker, om du någ gång hade haft en kanin så hade du förtstått att man som kaninägare är helt beroende av "samhällsinformation". Sånna där mäklar-broschyrer är oxå ganska bra faktiskt. Papperskvalitet du vet.