27 september 2008

I don't know why you say hello - I say goodbye!

Ringde till Tre i torsdags för att säga upp mitt mobila bredband. Det gick åt skogen. När jag valt alternativet "Om du funderar på att säga upp ditt abonnemang, tryck 5" så blev jag raskt bortkopplad. Två gånger. Valde då att trycka på 1, vilket skulle leda mig till "fakturafrågor". Det tyckte jag var lagom nära, eftersom det är en fråga om att jag inte vill ha fler fakturor.

Det sket sig. Fem minuters kö blev 25 minuter utan att någon ville ägna tid åt mig. Och eftersom de inte anger hur många som står före i kön fick jag ingen indikation på att kön verkligen gick framåt och inte bakåt. Jag gav upp för dagen.

Men deras webbchat, då? Nej, den har de tagit bort. Och det var definitivt lika bra. Jag har nämligen blivit väldigt styvmoderligt behandlad via den, och flera har drabbats av samma sak. Märkligt hur man kan anstränga sig så för att skrämma bort kunderna.

Igår hade jag ingen tid att ringa för att säga upp, men idag, minsann. Sagt och gjort.

När jag idag vid ungefär 17.15 valde att trycka "5" så fick jag veta att kundservicen var stängd för dagen och att de stängde redan klockan 19.00. Hmmm.

Jag provade att trycka "1" istället, eftersom det fortfarande på ett långsökt sätt handlade om fakturor. En Stephanie var väldigt glad och tillmötesgående, men hon sade att abonnemangsavdelningen var den enda som hade befogenheter att avsluta abonnemang, men de öppnar först klockan 08.00 på måndag morgon.

Så struliga som Tre har varit med fakturor och tjänster som kopplas bort många gånger om, ska jag nu göra mitt yttersta för att inte ha med dem att göra igen. Kan mitt teleabonnemang säga "Goodbye Tre" och "Hello Telia/iPhone" snart, kanske?

UPDATE: Igår ringde jag och sade upp telefonabonnemanget hos Tre. De ville naturligtvis förlänga abonnemanget och pracka på mig en HTC Touch Diamond istället, men jag känner inte för en Windowsmobil. Så jag sa: "Fullkomligt ointressant", tackade för trevligt bemötande och sa tack och ajöss. I helgen beställer jag iPhone. Hör av er om ni vill ha det nya numret. Annars skickar jag säkert ut det i alla fall i hopp om att någon faktiskt vill ringa mig.

Inga kommentarer: