27 september 2008

Något du inte visste att du behövde?

Jag lyssnar mycket på poddradio. Det är flera program jag lärt mig uppskatta, men som jag inte här någon som helst aning om när de sänds på riktigt. Det är befriande att inte alltid behöva sitta framför radion precis när programmet sänds.

Bäst just nu är P1 Dokumentär som ger fantastisk inblick i andra människors livsöden. Både tillbakalutat och insiktsfullt på samma gång. Det borde vara obligatorisk lyssning för alla som har reklam-tv som främsta källa till mediakonsumtion. Just nu är berättelsen "Ingen blev hårfrisörska" - ett program om några femtiotalsflickor och vad som hände med dem - det som fångar mitt intresse. Bilden till höger är central i programmet.

Men vanlig radio - över FM-bandet - är fortfarande överlägset när man här möjlighet att lyssna. Och sedan vi sålde kolonilotten har jag tagit hem den lilla bordsradion som just nu står på köksbordet och förgyller morgnarna. Den är inte lika bra som köksradion i mitt föräldrahem, men den duger ett tag.

Men på tal om ljud i köket så måste jag göra slag i saken och se till att kunna spela upp musik i köket, och jag vill kunna spela upp det från anläggningen i vardagsrummet. Jag har stora delar av utrustningen som behövs, så det är väl bara den berömda tummen som ska hitta ut.

Inga kommentarer: