15 september 2008

Kultur dagen efter

Dagen efter kulturnatten gick jag och L runt i stan och roade oss. Ja, det vill säga att jag försökte underhålla honom i några timmar, samtidigt som jag skulle få tag i min väska som jag glömt på Norrlands natten före.

Vi började förhoppningsfullt med att försöka gå på torgfika på Värmlands nation. Det gick fullkomligt åt skogen. 20 minuter efter att man skulle öppnat var porten väldigt låst. Vi gick till Panini istället. Det brukar vara ett säkert kort. Men den här gången var till och med paninipizzan oaptitlig. L, som delade pizza med mig, fick ovanligt mycket. Jag fick hållas med salladen som alltid har en god vitlöksdressing. Och kaffet på maten, förstås, som är bland det bästa restaurangkaffet som serveras i stan.

Efter pizzan gick vi till Upplandsmuseet och spanade in deras Bahcoutställning. Och lekhörnan som till stora delar är formgiven av Sven Nordqvist. L lekte länge och väl.

När vi lämnade museet fick L med sig ett Mulle Meck-vykort för fem spänn (gissa vem som fick betala?). I entrén stod dessutom ett par korgar med böcker, och jag lade vantarna på "Byggnadsminnen i Uppsala län" och "Tyckt om hus i Uppsala län". Alldeles gratis. Och jag som är väldigt förtjust i gamla bilder på Uppsalahus blev naturligtvis väldigt glad. Särskilt boken om byggnadsminnen är väldigt fin. 

Inga kommentarer: