24 februari 2008

Nej, det är inte slut. Ännu.

Läser med stor regelbundenhet Ana Udovics blogg med lika stor behållning. Inte bara för att vi är en aning bekanta, utan också för att hon skriver på ett sånt sätt som jag skulle vilja kunna skriva.

För ett par veckor sedan undrade hon om hur vår planet mår under rubriken "Är det slut nu?", och hon skrämde upp mig rejält. 25 procent av Nordpolen borta nu och resten puts väck om ytterligare tio år om vi inte ändrar beteende radikalt.

Därför blir jag också extra rädd när jag hör finansminister Anders Borg som i Ekots lördagsintervju förra lördagen så oerhört tydligt sätter ekonomin före miljön. Jag har inte alls svårt att förstå borgare som försvarar den så kallade marknaden. Det jag har svårt för är hur vissa av dem försvarar den från samhällelig inblandning även när det är så förbannat bråttom för att klara vår överlevnad.

Så: Nej, Ana, det är inte slut. Ännu. Men vi måste inse att oavsett vad vi har för uppfattning om hur vårt samhälle måste skötas, så talar naturen sitt tydliga språk. Och än så länge har vi inte lyssnat.

Inga kommentarer: