15 februari 2008

Föredettingar in i rampljuset

Prince tar The Pirate Bay till domstol. Och Village People. Jag häpnar. Jag kan inte låta bli att undra vad i helskotta de har att tjäna på att stämma. Och Village People, som hade sin storhetstid för mer än 25 år sedan med YMCA och In The Navy för att nämna några - är detta deras dödsryckning? Inte lär varken karriär eller ekonomi blomstra efter detta publikfjärmande drag.

Jag har all respekt för artister som vill ha betalt för sina konstnärliga insatser. Men inte tusan är ett åtal mot en svensk länkwebbplats (som inte innehåller några olagliga filer) lösningen på problemet. Klara steg mot en lösning vore istället sänkta skivpriser, möjlighet att köpa musiken i oförstört format utan kopieringsskydd och framför allt enklare sätt att köpa.

Även om alla torrentplatser i hela världen skulle stängas, så skulle inte fildelningen sluta. Alla vet det - men vem tar det första steget att erbjuda sin konst på ett sätt som gör det fördelaktigt för dagens internetanvändare att faktiskt köpa musik?

Själv köper jag nya skivor regelbundet. Och använder fildelning för att lyssna in mig på något. Just nu är det Adele och debut-LP:n "19" som är ett presumtivt köpobjekt. Jag har två kompisar som oberoende av varandra åker till London och ska köpa skivor till mig. En av dem får nog äran att göra inköpet. Förra helgen åkte en annan kompis till London och köpte Amy Winehouse "Back To Black" och två Foo Fighters-singlar. 186,25 för underbar musik med suveränt ljud och snygga omslag.

Fildelningen är här för att stanna. Frågan är inte ens om mediabolagen kommer att förstå nyttan med den. Frågan är när.

Inga kommentarer: