18 maj 2007

Jag vill ha - men behöver jag?

Jippi! Det kan tänkas att jag inom något år kan få ännu snabbare Internetanslutning via en teknik som kallas VDSL2. Det innebär 100 Mbit/s i telejacket. Och jag som hörde för 10 år sedan att man inte kunde få ut mer än 56 kbit/s ur koppartrådarna. Det vill jag påstå är en av de största underdrifterna i historien.

Men frågan är: Behöver jag detta? Jag har 10 Mbit/s ned och faktiskt lika snabbt upp idag. Det som begränsar hastigheten är den trådlösa kommunikationen mellan min router och de datorer jag har i nätverket. Och att all den här kommunikationen är krypterad, förstås. Kryptering gör ju trafiken lite långsammare. Men visst skulle jag tacka ja om någon frågade.

Detta skulle innebära att man skulle kunna hyra film i hd-format över Internet. Och digitalt marksänd tv kan ersättas med en fet Internetlina. Annars ser jag inget behov av bredare band än vad jag har. Men se för tusan till att få ut kabeln på landsbygden så kan jag byta min citylya mot ett hus med röda knutar vilken dag som helst!

1 kommentar:

Lotta sa...

sverker, det är väl klart som staropramen att du behöver?!