23 maj 2007

Den Illegala nedladdningen minskar!

Video killed the radio star.Den illegala nedladdningen minskar bland unga amerikaner mellan 8 och 18 år, enligt en undersökning från Business Software Alliance. Jag undrar när vi får se det som en nyhet i Sverige, för det lär se ungefär likadant ut hos oss. Vi skiljer oss inte nämnvärt från våra grannar i det stora fria landet i väster.

Det har ju tjatats till förbannelse om att skiv- och filmbolagen förlorar enorma belopp på nedladdning. Vad de missar att säga är att det finns andra saker som kostar pengar idag. Mobiltelefon och datorspel kostar unga väldigt mycket pengar, och det fanns knappat att tillgå för 20 år sedan - åtminstone inte för tonåringar. Så om unga inte får mer pengar nu än förr, så är det klart att det går åt mindre pengar till musik. Särskilt om den kostar så mycket den gör idag - lagligt nedladdad eller köpt i butik.

No need for the Black Maria,  goodbye to the Brixton sunDärför blir jag extra upprörd när valda delar av media lydigt går i skivbolagens ledband och skriver så som exempelvis DN gör idag. Tänk om det ens var halva sanningen de skrev - vilket lyft det skulle vara för samhällsjournalistiken!

Bäst musik just nu: The Clash "London Calling". En skiva som måste finnas i hyllan hemma hos varje rockintresserad, och som visar The Clash när de håller på att ta sig ur 77-punkens ramar utan att för den skull tappa intensiteten eller lusten.

1 kommentar:

Diana sa...

Det är klart att artister ska skörda frukten av det de producerar. jag har absolut inget emot att betala för musik (men å andra sidan har ju jag börjat jobba, annat var det när jag var student :)

problemet är bara att artisterna sällan får speciellt mycket pengar (det är som ett företag; innovatören får ingenting, entrepenören får allt)-

itunes är fakitskt underskattad; själva grejen med skivor är att de inte är praktiska och moderna, det är mindre tidskrävande att ladda ner musik (behöver ej gå till affären os).
Nåja, bra musiksmak har du. Synd att London calling bara är lite uttjatad...

Nu tar jag jag officiellt ett långt uppehåll från London calling, kanske i två år; då kanske kärleken till den låten kommer tillbaka någon dag :)