5 juni 2007

Linuxnördar får till det

We move like cagey tigers. We couldn't get closer than thisJag erkänner glatt - jag är en datornörd. Jag tycker om programmering och att få datorer att göra något vettigt för sina användare. Därför har jag svårt för folk som sitter och trimmar sitt Windows hela dagarna med uppdateringar, rensning av registret, virusskydd och annat. Visst - datorerna blir lite säkrare. Men vill de ha en dator som inte kräver hela ens vakna tid, så kan man välja något annat än Windows.

Av liknande skäl har jag också lite svårt för Linuxfolk. Visst - det är så virusfritt det kan bli, men det är fortfarande inte så lättanvänt som det borde vara. Det fungerar jättebra till servrar, men som arbetsstationer så ligger det fortfarande efter.

Men bara för att jag inte tycker det är världens största nöje att sitta och koppla ihop olika saler med varandra och försöka få dem att fungera, betyder det inte att jag inte uppskattar att andra - som Linuxfolk exempelvis - gör det.

Dagens roligaste exempel på hur folk gör ovanliga grejer är en CatCam. En katt får en liten billig digitalkamera om halsen. Kameran tar bilder med jämna mellanrum, och när katten kommer tillbaka tar ägaren kameran av kattens hals och laddar in bilderna i datorn. Även om katten bara rör sig i bekanta trakter, så kan bilderna bli minst sagt minnesvärda. Se själva.

Inga kommentarer: