1 juni 2007

Homofobins nakna ansikte

Sing if you're glad to be gayIdag har några politiska föredettingar uttalat sig mot äktenskap mellan homosexuella. De menade på DN Debatt att det "måste följaktligen äktenskapet avse en relation mellan två personer av olika kön - detta som ett biologiskt faktum" och andra homofobiska åsikter. De påstod också att "en könsneutral äktenskapslag i Sverige skulle också kunna öka främlingskapet inför vårt samhälle bland många nyanlända medborgare".

Som jag ser det är det bara en gradskillnad mellan dessa avlagda politiker och de helt vansinniga ultrahögerkrista ufona på godhatessweden.com. Den sistnämna webbplatsen är värt ett besök för att den är så tragikomisk. Det är väl i och för sig en tidsfråga innan de mest högervridna kristna i Sverige - Livets Ord med flera - känner mod nog att uttrycka sådana åsikter öppet.

Nej, jag hoppas att Alf Svenssons karriär som politiker är all i och med detta förvirrade inlägg, och att Thorbjörn Fälldin och Ingegerd Troedsson tycker att de har andra politiska gärningar som de kan vara mer stolta över innan de lägger ihop jacken. Att Mikael Oscarsson som varit ordförande i "Ja till Livet" skrivit under är dock knappst förvånande eller ens tragikomiskt. Bara tragiskt.

3 kommentarer:

Lotta sa...

Man får hoppas att deras Gud ger dem samma rättvisa som de själva ger andra?!

Sverker sa...

Ja, det kan man ju tänka sig. Jag trodde i min enfald att den stränga och dömande guden avskaffades i och med att Nya Testamentet publicerades, men ack, vad jag bedrog mig.

Lotta sa...

Dummer!
Den guden kan junte läsa ju!
Hur tänkte du egentligen?

Sverker, tänk "Guldlamèe"...