7 juni 2007

Flams, trams och en gnutta sanning

Feed the world. Feed your head.Wikipedia må vara årtiondets bästa Internetapplikation. Och jag har själv bidragit då och då till artiklar där jag känt att innehållet varit lite kortfattat. Ingenting märkvärdigt, bara sånt där det verkligen funnits en lucka.

Men alla succéer drar till sig parodier. En riktigt kärleksfull sådan är Uncyclopedia som innehåller en massa lögner, falsarier och halvsanningar. Det är emellanåt hysteriskt roligt att läsa deras fabulerade artiklar om Saint Frankenstein's Day, Sewerside Bombers och den kemiska föreningen Anime. Och de oskyldiga läsarna varnas om artiklarna är alltför nära sanningen!

Men de har emellanåt stil nog att lägga till länkar till Wikipedias artiklar i samma ämnen. Lysande grej. Mer förvirring åt folket!

5 kommentarer:

Lotta sa...

själv hittar jag visdom och klokhet i "Pondus". E de fel?

Sverker sa...

nte på något vis. Jag föredrar att följa Pondus i DN varje morgon, och försöka samla hans visdomsord i album vilka företrädesvis inhandlas medelst ett köp på det världsomspännande nätverket. Jag tror det heter Internet.

Robert Höglund sa...

Mmmm, wikipedia. Smakar gott! Speciellt med följande lilla roliga program http://pathway.screenager.be/

Diana sa...

någon som vet hur detta uppslagsverk är? och tävlar man i att hitta på de bästa lögnerna? alltså, om man anser att en lögn inte är tillräckligt bra, får man ändra till en bättre?

Sverker sa...

Diana - jag kan tänka mig det, faktiskt. Att man får ändra, alltså. Och i det här fallet så gäller nog att om du kan ändra, så får du också.