22 juli 2007

Tandvärk så ända in i h-vete!

You'll find that life is still worthwhile if you just smileI onsdags började jag känna av tandvärk. Det ilade i tänderna och det började göra ont på allvar i en kindtand. I torsdags träffade jag tandläkaren som sa att det var 50-50 chans att jag skulle få behålla tanden, men annars skulle ontet ebba ut på tre månader. Jag trodde att de skulle laga något akut hål, men det var en dålig tandborste som gjort tandköttet inflammerat. Istället blev jag ordinerad ny tandborste och fluorsköljning.

Jag följde tandläkarens ordination till punkt och pricka, men i lördags, drygt två dagar efter besöket hos tandläkaren, så började det svida på hela nedre höger sida där jag tidigare bara haft ont i en enda tand. Dessutom kändes det som öroninflammation. Så det var bara att ringa sjukvårdsrådgivningen och boka tid på vårdcentralen. Läkaren trodde att jag var allergisk mot något i fluorsköljet, så hon rekommenderade mig att avbryta den behandlingen. Istället skulle jag ta antihistaminer och ett munskölj mot värk.

Nu har det gått ett drygt dygn sen läkarbesöket. Och jag känner mig mycket bättre. Tandvärken har minskat betydligt och jag har ändå tagit hälften så många värktabletter som igår. Men det ska då vara fan att man är allergisk mot så enkla saker som flourskölj!

6 kommentarer:

Anonym sa...

usch, vilken story, otäck...

Sverker sa...

Ja, och det har inte blivit så mycket bättre. Jag har sedan mitt blogginlägg fått ett hål lagat i 4-7 (tanden framför visdomstanden i höger underkäke) och ontet ska även där ebba ut. 4-8, nämnda visdomstand, har inte heller kommit upp helt, så den kan mycket väl behöva ryckas ut så småningom.

Men den illustrerande munnen till inlägget är i alla fall inte min. Dessbättre. Det finns de som har det värre än jag!

Anonym sa...

Trots att "ontet" är av ondo och gör ont så låter själva ordet ganska charmigt. Har för tillfället inte ont i mina tänder...tur att man inte bara består av tänder utan har chans att ha ont på andra ställen. Tack och lov! Att bara bestå av tänder verkar inte heller bra, skulle då inte finnas någon anledning att tugga om man inte hade någonstans att stoppa ner sin tuggade mat i. Hm, bara dryck som cirkulerade runt bland tänderna...inte kul. Tugga är härligt, med hela tänder förstås.

En fråga till bloggskribenten,
tillhör ordet "ontet" de nya moderna svenska orden enl hr F Lindströms lista

Lotta sa...

Vilken jäkla osis du har då!?
Du kan i alla fall komma med i klubben för oss som fått allergichocker av konstiga saker!
Kram på dig Svrrrk!

Sverker sa...

Tack för kramen! Men törs du inte berätta för världen vad du är allergisk emot? Du ska väl inte behöva skämmas för att du får utslag av finöl?

Mathias sa...

Oj S!
Inte bra! Hoppas du mr bra igen!
/ M