21 juli 2007

Loppis regerar

Den gamla Jukeboxen spelar en sång, och jag vill höra den ännu en gångUnder sommarvistelsen i Västervik avklarades årets obligatoriska besök på IFK:s loppis. Jag brukar inte hitta så mycket, men idag bytte nio skivor ägare till det facila priset av 30 kronor. Flera av dem är perfekta gåbort-presenter, såsom Boney M:s "20 Golden Hits" (där titeln ljuger, eftersom de inte hade så många hits) och Talking Heads "Little Creatures" med hitarna "Road To Nowhere" och "And She Was". Dessutom fick jag ett tomt omslag till Kiss "Destroyer" (se bild) på köpet, med rätt innerpåse. Inte illa.

Och eftersom tidningen Red Hot Magazine tipsat om Julie London i senaste numret, plockade jag upp hennes "Sings Soft & Sweet" som förhoppningsvis är en bra introduktion till hennes musik.

Det nördigaste i samlingen blev en fyrkanalsskiva (ja, grammofonskiva med fyra kanaler istället för stereo) där Herbert von Karajan dirigerar Berlinfilharmonikerna och pianisten Alexis Weissenberg. Någon dag ska jag skaffa mig en skivspelare som kan spela fyra kanaler. Idag är dock inte den dagen.

Men jag dissade ett signerat exemplar av Harpos debutskiva "Leo The Leopard". Det var väl klottrat på, eftersom jag dissade det. Minns inte just nu. Men eftersom den är med i boken "Sveriges sämsta skivomslag" så vill jag ha ett bra exemplar. Är det någon ägare till skivan som vill ge sig tillkänna?

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj då, man kan tydligen samla på skivor i 7 olika steg.
Vi talar väl om vinylskivor, antar jag.
Min ordningsföljd kanske inte är den rätta.
Jag chansar…
1. Skivan, omslaget och innerpåsen
2. Skivan + omslaget
3. Skivan + innerpåsen som kanske bara benäms påsen då (eller ytterpåsen??)
4. Skivan……………..
5. Omslaget + innerpåsen
6. Omslaget
7. Innerpåsen eller påsen

8. cd-exemplaret ;-)
(För egen del tycker jag mig hitta fin musik även där. De små omslagen kan vara läckra…ibland fungerar det även att läsa texterna om nu inte bakgrunden är alltför rörig. En del annat gällande artisten eller gruppen kan ju också skymta ibland – om man har tur)