12 december 2008

Oväntat besök

Jag trodde inte det var möjligt. Men det var det. IPRED-lagen som debatterats så mycket för att film- och skivbolagen får möjlighet att kräva skadestånd av dig visade sig faktiskt vara mycket värre än man trodde. Inte nog med att bolagen får polisbefogenheter - de får också följande möjligheter:

* Frysa bankkontot för en abonnemangsinnehavare från vars konto någon misstänks ha fildelat. Inte den som faktiskt fildelat, utan abonnemangsinnehavaren.

* Göra husrannsakan hos abonnemangsinnehavaren. Återigen - inte den som faktiskt fildelat. Och detta för brott som inte ens ger fängelse. Detta får inte ens polisen göra.

* Få ut identiteten på abonnemangsinnehavaren - 30 dagar innan abonnemangsinnehavaren själv får veta det.

Jag ber att få understryka att så länge vi har lagar som förbjuder viss fildelning så måste det finnas resurser för att beivra brott. Men dessa resurser ska ligga hos polisen - inga andra. Och man ska inte låta privatpersoner (även om de är i yrket) få större befogenheter än polisen.

Detta är en nedmontering av rättsstaten som saknar motstycke. Jag vill inte för mitt liv att privata företag ska få veta något om mig och mina surfvanor. Det är bara polisen som står under demokratisk ledning som ska få göra något sådant. Allt annat är de facto en steg på övergången till ett privat polisväsende. Och det är ett samhälle jag aldrig, aldrig kan acceptera.

1 kommentar:

DJ sa...

Härligt o se en polar blogg till!

Danne Örat