6 november 2007

Nedladdningar

Jag har fallit som en fura för Lily Allens skiva "Alright, Still". Det är sällan man läser om en skiva i dagspressen (och absolut inte kvällspressen) och där läsningen lockar till köp nästan utan att ha hört musiken först.

Lily Allen är något annorlunda. Jag har lyssnat om och om igen på skivan, och det är den enda skiva på några år som inte kan klassas som rock och som ändå kan spöa Amy Winehouses "Back To Black". Lily Allen har roligare, men musiken är definitivt inte någon lek. Reggae-, ska- och calypsorytmer (varav det senare endast en liten gnutta, så det inte blir för mycket) kan få nästan vem som helst att vilja svänga sina lurviga, och texterna lyckas vara en fungerande motpol. På något vis. Ja, ni får själva lyssna, så förstår ni.

Jag vet att jag borde hört skivan tidigare. Jag skyller mina musikaliskt inkompetenta vänner på mitt misstag. Nu är det upp till dem att sona sina synder. Och jag köper naturligtvis LP:n på Hot Stuff.

Låten "Friend Of Mine" innehåller dessutom ett utdrag ur The Specials "Blank Expression". Jag insåg att jag inte var först med att höra det, så jag tänkte läsa om någon skrivit om det på webben. Jag hittade inget läsvärt i frågan, men låten "Blank Expression" i Lilys egen version fanns i alla fall att köpa via iTunes Store. Det har funnits tillfällen då jag spenderat 9 spänn på sämre saker.

2 kommentarer:

Diana sa...

Skönt att få skivtips av dig Sverker!
Har du anndra? jag behöver lyssna på skivor för att "london calling" maler runt i mitt huvud nu...

Anonym sa...

Ja!Ja! Jagha r också fastnat för den plattan! Köpte den på marknad i Cambridge i oktober men glömde den snabbt. Dock på återtåg i detta nu. Vansinnigt bra!